جنگِ روانی و پُراپُگَندا

شُهود

جمعه, ۵ ژوئن ۲۰۱۵، ۰۴:۴۹ ب.ظ

یک نوع پُراپُگَندا (استفاده از منطقِ غلط یا بازی با احساسات مردم) که خیلی کاربرد دارد 'شُهود' است. تقریباً میشود گفت هر چه که تبلیغ میشود با نوعی شهود میآید. شخصی که به او اعتماد داریم سعی میکند ما را متقاعد کند - بدون اینکه دلیل منطقی برای متقاعد شدنمان وجود داشته باشد.  

برای مثال، در یک شبکهٔ تلویزیونی٬ ماهواره ای٬ یا رادیویی٬ سخنرانی صحبت میکند که محبوبیت بسیار زیادی در نزد عموم دارد. در یک برنامه٬ این میزبان در مورد یک نوع بیماری که خودش یا یکی از اعضای خانوادهٔ او داشته صحبت میکند. در حالِ پخش٬ این میزبان نام یک نوع روش درمانی یا محصولی را میبرد که درد او را دوا کرده است. این میزبان تعریف میکند که چه قدر این محصول به او کمک کرده و پس از مصرف این دارو چه قدر حالشان بهبودی یافته. ظاهراً٬ به نظر میآید که این فرد معروف دارد حقیقت را برای مردم بیان میکند؛ به نظر میآید که این فرد محبوب میخواهد دانش خود را در اختیار همهٔ مردمی که دوستش دارند قرار دهد. ولی٬ حقیقت این است که این میزبان محبوب فقط دارد کار هنرپیشگیِ خود را به نحو احسنت به نمایش میگذارد. و این برنامه توسّط عوامل سیاسیِ غربی اِسپانسِر شده بوده که با تبلیغ این روش درمانی٬ مواد شیمیایی را وارد بدن شما بکنند که شما ضعیف و ناتوان شوید.  

برخی از مردم فکر میکنند که دکتر بهترین دوست آنان است. برای این افرد، علم جای دین را گرفته - و دانشمند جای پیغمبر را. هر چه که دانشمندی بگوید یا به نام علم پخش شود حکم آیه و حدیث را برای این افراد دارد و بی چون و چرا پذیرفته میشود.این اشتباه بزرگی است. دانشمند بودن یا دکتر بودن شخصی باعث نمیشود که صلاح شما را در نظر داشته باشد. از همه مهمتر، هوش، ذکاوت، و تحصیلات باعث نمیشوند که فردی از همه چیز مطلّع باشد. برای اینکه بیشتر در این باره اطّلاعات کسب کنید، 'درمانهای طبیعی' را بخوانید: http://ghaudergh.blog.ir/ 

   

                       

در پوستر بالا از جنگ جهانی دوّم، چهرهٔ محبوب و قابل اعتماد بوکسور معروف، جو لوئیس، مردم امریکا را تشویق به حمایت از جنگ میکند. نوشتهٔ پوستر میخواند: "ما تلاش خود را میکنیم ... و ما برنده خواهیم شد چون ما در طرف خدا هستیم."  

 

 


 

             File:

در پوستر بالا از جنگ جهانی دوّم٬ هنرپیشهٔ امریکایی٬ خانم ریتا هِیوورت٬ با ماشینی که سپرش اهدا شده ظاهر شدند. با این عمل٬ خانم هِیوورت مردم امریکا را به اهدایِ آهن- پاره برای جنگ تشویق کردند.

 

خیلی از مردم به این شِگِرد پِی برده اند و از این طریق اغفال نمیشوند. به همین دلیل، پِراپوگَندیستها (افرادی که مسُول برگذاری پراپوگندا میباشند) یک نوع دیگری از شهود را به کار گرفته اند. این نوع شهود، 'شهودِ مردم عامّی' نامیده میشود. در این نوع شهود، افرادی استخدام میشوند که به عنوان مردم عامّی که مشغول فعالیتهای روزانهٔ خود هستند در تبلیغات ظاهر میشوند. به ظاهر این افراد به حدّی برای فرد یا برنامهٔ مورد تبلیغ ارزش قائل هستند که حاضرند در حین فعالیتهای روزمرّهٔ خود توقّف کنند و برای شما توضیح دهند که چرا این انتخاب بهترین انتخاب ممکن است.

برای مثال، در تبلیغاتی برای یک نامزد انتخاباتی افرادی نشان داده میشوند که به حدّی این نامزد انتخاباتی را دوست دارند و از او حمایت میکنند که حاضر هستند از فوتبال دست بکشند تا مصاحبه-کننده و شما را متقاعد کنند.  

البتّه که هر شهودی پُراپوگندا محسوب نمیشود. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی