جنگِ روانی و پُراپُگَندا

انتقال

دوشنبه, ۸ ژوئن ۲۰۱۵، ۰۳:۵۷ ب.ظ

یکی از شِگِردهایِ محبوب در نزدِ پُراپوگَندیستها (افرادی که مسئول برگذاریِ پُراپُگَندا میباشند) 'انتقال' است. با استفاده از این شِگِرد٬ پُراپُگَندیست سعی میکند مخاطب را متقاعد کند که با انجام عمل پیشنهاد-شده٬ به شکل و یا حالت مورد علاقه در خواهد آمد. هر آدمی آرزوها و اهدافی را برای خود دارد: یکی ممکن است آرزوی قدرت و قوّت داشته باشد؛ یکی دیگر ممکن است به دنبال آزادی باشد؛ کسی دیگر ممکن است فقط به دنبال علاج بیماری خاصّی باشد. ولی٬ خیلی از مردم اصلاً راه به دست آوردن یا رسیدن به اهداف و آرزوهای خود را بلد نیستند. اینجا است که پُراپُگندیست وارد میشود و راهی که به نفع خودش تمام میشود را به عنوان راه چاره جلویِ پایِ این افراد قرار میدهد. با استفاده از شِگِردِ 'انتقال٬' پِراپوگندیست سعی میکند رابطی بین حرکت مورد علاقهٔ خود و نتیجهٔ مورد نظر مخاطب در ذهن او ایجاد کند. 

برای مثال٬ مردی که آرزوی قوّت و قدرت میکند را در نظر بگیرید. این آقا اصلاً باور ندارد که بتواند راه رسیدن به این حالت را به تنهایی پیدا کند. از طرفی دیگر٬‌ افرادی در جامعه هستند که اصلاً مایل نیستند که این آقا - و تمام آقایان دیگر در جامعه - به چنین نتیایجی دست یابند. در حقیقت٬ این حُقّه-بازان میخواهند وضعیت شما بدتر از حالت کنونی هم بشود. به همین دلیل٬ این ریاءکاران یک سریال تلویزیونی را تهیّه میکنند که در آن یک مرد با خصوصیات مورد علاقهٔ مخاطب نقش اوّل را بازی میکند. این بازیگر صدایِ کلفتی دارد٬ بدن ساخته و ورزشکاری دارد٬ از اعتماد-به-نفس بالایی برخوردار است٬ و کاریزما هم دارد. در تمام قسمتهای این سریال٬ مرتّباً نمایش داده میشود که این فرد قوی کرهٔ بادام زمینی با نان دارچینی و رِد بول (Red Bull) مصرف میکند. پیام دروغین این سریال این است که با مصرف این غذاها٬ شما هم چنین صدا و هیبتی پیدا خواهید کرد. حقیقت این است که غذاهای ذکر-شده فقط باعث مریضی و ضعف سیستم میشوند و هیچ کمکی به تقویت خصوصیات بالا نمیکنند. به احتمال خیلی قوی٬ بازیگر مورد نظر هم اصلاً چنین غذاهایی را مصرف نمیکند.

نمونه ای از این شگرد که بارها و بارها در صدا و سیمای غرب تکرار شده است از این قرار است: در یک سریال تلویزیونی یا فیلمی٬ مردی نشان داده میشود که محبوبیت بسیار زیادی در نزد خانمها دارد - یا تعداد زیادی دوست دختر دارد. در فیلم٬ مرتباً نشان داده میشود که این آقا احساسات خود را برای خانمهایی که علاقه مند است ابراز میکند. با نمایش این تصاویر٬ پِراپوگَندیست اُمیدوار است که شما هم به امید اینکه به موفّقیت این آقا برسید٬ احساسات خود را به خانمها ابراز کنید - برخوردی که اصلاً جواب نمیدهد و بدتر خانمها را رانده میکند. و این دقیقاً همان چیزیست که پُراپوگَندیست میخواهد. آن پُراپُگَندیست میخواهد که شما آقایان نتوانید خانمها را علاقه مند به خودتان کنید که٬ در نتیجه٬ خانمهای بیشتری برای خودش بمانند.

در تبلیغات برای استعمال مشروبات الکلی٬ دخانیات٬ مواد مخدّر٬ و مواد غذایی که من در بلاگِ "درمانهای طبیعی" به طور مفصّل شرح دادم٬ از شگردِ انتقال زیاد استفاده میشود. آدمهای خوشحال٬ خندان٬ خوشتیپ٬ و خوشگل به عنوان مصرف-کنندگان همیشگی این محصولات در تبلیغاتی که از غرب منشأ میشوند نشان داده میشوند.

یکی از کاربردهای این شگرد، انتقال دادن احساسات و نظراتِ مثبت به فرد یا برنامه ای است که قصد فریب دادن یا سوء استفاده از مردم را دارد. برای مثال٬ یکی از نمادهایی که اعتماد خیلی از مردم را جذب خود میکند 'لباس سفید دکتری' است. در ذهن خیلی از مردم٬ لباس سفید دکتری نمایانگر دانش٬ علم٬ و وظیفهٔ پزشکی است. برای این افراد٬ هر چه که آن پزشک بگوید حکم آیه و حدیث را دارد و بی پُرس و جو قبول میشود. متأسفانه٬‌ اکثر آدمهایی که با لباس دکتری در تبلیغات حاضر میشوند اصلاً پزشک یا دانشمند نیستند. این افراد بازیگران حرفه ای هستند که فقط برای تبلیغات لباس پزشکی را تن خود کرده اند. در حقیقت٬ خیلی از داروها و محصولاتی که این "پزشکان" تبلیغ میکنند حاوی مواد سمّی هستند و عوارض جانبی نگفته به همراه خواهند داشت.

 

 

                                          

در این تصویر که به سمت مردم امریکا روانه شده بود ٬‌رئیس جمهور سابق امریکا٬ آقای جورج بوش٬ سعی کردند احترام و اعتمادی که مردم امریکا نسبت به پرچم ایالات متّحده دارند را به خود و دولت خود انتقال دهند.

  

برای به دست آوردن اعتماد شما، ریاءکاران و حقّه بازان نحوهٔ حرف زدن و راه رفتن آدمهای معتبر و محبوب را تقلید میکنند.  

 

یکی دیگر از کاربردهای شگرد انتقال چسباندن نمادهای منفی به عامل یا افراد دشمن میباشد.

 

                                 

پوستر بالا از جنگ جهانی دوّم یک نمونهٔ عالی از چسباندن نمادهای منفی به عوامل دشمن است. در این تصویر٬ چنگالهای بی-رحمانه ای نشان داده میشوند که به سمت مادر و فرزندِ معصوم حمله-وَر شده اند. رویِ چنگالها٬ نمادهای ژاپن (در سمت چپ تصویر) و آلمان (در سمت راست) به صورت واضح نمایش داده شده اند. نوشتهٔ بالای تصویر میگوید: " این دستها را بکشید! " نوشتهٔ پائین تصویر میخواند: " کُپُنِ پیروزی بخرید."

 

 

‌با استفاده از شگرد انتقال حتّی میشود مردم را از مسلک و یا گروهی زده کرد. برای مثال٬ یک تشکیلات سیاسی بیگانه بر صدد متنفّر کردن مردم از آثار فرهنگی٬ هنری٬ و باستانی برآمده است. برای این برنامه شخصی انتخاب میشود که قرار است اعمال غیر قابل تحمّل و زننده ای را در نزد عموم به انجام برساند. این فرد٬ در حین انجام اعمال زنندهٔ خود٬ اشعار و ضرب المثلهای تاریخی را به زبان میآورد. این فرد حتّی ممکن است مدرکی در ادبیات داشته باشد و ادّعای حفاظت از آثار فرهنگی٬ هنری٬ و تاریخی را هم بکند. هدف پِراپوگَندیست از این برنامه این است که نظر منفی شما نسبت به این شخص به آثار ادبی٬ فرهنگی٬ و هنریِ باستانی هم انتقال یابد و شما از اصل و نسب خودتان زده شوید.

از طرفی دیگر٬ شخصی بر صدد برآمده است که به نحوی به ایرانیان کمک کند. کلّه-گنده های غربی نمیخواهند ایرانیان با این فرد رابطه ای داشته باشند. برای اینکه نظر ایرانیان را نسبت به این فرد عوض کنند٬‌ عوامل غربی عدّه ای از افراد که شباهتهای بسیار زیادی به این شخص دارند را مأمور میکنند که اعمال خلاف و نفرت-برانگیز را در نزد عموم به انجام برسانند. افراد مأمور-شده مثل فرد مورد نظر حرف میزنند٬ مثل او لباس میپوشند٬ و ادّعا میکنند که هم-دین و مذهب او هستند. این افراد حتّی ژِستِ او را هم تقلید میکنند. با این نقشه٬ عوامل غربی امیدوار هستند که نظر بد و منفی شما نسبت به این افراد ریاکار به فرد مورد نظر که قصد کمک کردن به شما را دارد هم انتقال یابد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی