جنگِ روانی و پُراپُگَندا

یکی از کاربردهای پُراپُگَندا (استفاده از منطقِ غلط و یا بازی با احساسات مردم) در ایجاد اضطراب، ترس، و وحشت در عموم میباشد. وقتی ترس به اندازۀ کافی بر مردم غلبه کرده باشد، بیشتر احتمال دارد که دست به اعمالی بزنند که در شرایط دیگر حاضر به انجام آنان نخواهند بود. در واقع، وقتی ترس هدایت-کنندۀ اعمال آدم باشد، جایی برای منطق باقی نخواهد ماند. 

به خاطر داشته باشید که پُراپُگَندیست (فردی که مسئول برگزاریِ پُراپُگَندا میباشد) قصد فریب دادن مخاطب را دارد، نه کمک کردن به آنان را. اگر مخاطب توانایی تجزیه و تحلیل قضایا را با فکر باز و به طور منطقی داشته باشد، از برخی از نکات آگاه خواهد شد. با آگاهی از این نکات، احتمالاً مخاطب دست به عمل مورد پسندِ پُراپُگَندیست نخواهد زد. پس برای اجرای برنامه های خود، پُراپُگَندیست سعی میکند منطق را از عمل خارج کند و مخاطب را تحت تأثیر احساسات قرار دهد. 
برای مثال، احتمالات حملات نظامی امریکا بر ایران را در نظر بگیرید. عوامل جوامع مخفی غربی - مانند KKK(کو کِلاکس کِلَن) - مرتّباً سعی میکنند ایرانیان را متقاعد کنند که هر لحظه ممکن است جنگ سر بگیرد و امریکا به ایران حمله کند. در این موارد، احتمال خطر مرگ ممکن است ایرانیانی که فریب این حرفها را میخورند را وادار به مهاجرت به کشورهای غربی کند - بدون اینکه خطرات یا مشکلات دیگر را در نظر داشته باشند. از طرفی دیگر، هیچ کشوری به غیر از کشوهایی که رهبران و بزرگانِ KKK در آنان ساکن هستند مهاجرین، پناهندگان، و دانشجویان ایرانی را نمیپذیرد - زیرا فقط عوامل کو کلاکس کلن هستند که با نفوذ خود در دفاتر دولتی راه مهاجرت را برای ایرانیان باز میکنند. و مسلّماً وقتی شخصی به کشور دیگری مهاجرت میکند، زن، دختر، و خواهر خود را هم به آنجا خواهد برد - و این دقیقاً همان چیزیست که عوامل کوکلاکس کِلَن در انتظارش نشسته اند: زن یا دختر ایرانی. در این موارد، بر خلاف آنچه که مهاجران انتظارش را دارند، جنگ و دعوا در کشور مقصد در انتظار آنان است؛ عدّه ای از مردان غربی میخواهند او را از پا درآورند تا به همسر او دسترسی پیدا کنند.

با استفاده از رسانه های جمعی، سیاستمداران فضای رعب و وحشت در عموم ایجاد میکنند:

   ویروسِ ایبولا (ebola) همه-گیر شده و تا کنون 10,000 نفر را کشته است.

مسلّماً هیچکس نمیتواند خود را قرنطینه کند یا برای جلوگیری از ابتلا به ویروس با تمام دنیا قطع رابطه کند. در نتیجه، احتمال ابتلا به ویروسهای کشنده مردم را در حالت رعب و وحشت دائمی نگه خواهد داشت. این حالت را فضای رعب و وحشت مینامند. 
و در حالت ترس و استرس، منطق به درستی عمل نمیکند و آدم دائماً به فکر راه فرار است. در چنین حالتی، بیشتر احتمال دارد که آدم به اوّلین قهرمانی که از سر برسد اعتماد کند یا هر راهی که جلوی او قرار دهند را انتخاب کند. 
یکی از موفّقترین کاربردهای این شِگِرد، سیستم گذارش احتمال حملات تروریستی در امریکا بود. سیستم گذارش احتمال حملات تروریستی پس از حملات 11 سپتامبر در امریکا به کار گذاشته بود تا مردم امریکا را از حد و میزان حملات تروریستی آگاه سازد. این سیستم احتمال حملات تروریستی را به پنج مقطع تقسیم میکرد(تصویر پائین). با استفاده از این سیستم٬ دولت امریکا وضعیت خطر را به طور روزانه به مردم امریکا اطلّاع میداد. با اینکه ظاهراً این سیستم برای مطلّع ساختن مردم امریکا از سطح امنیت ملّی طرّاحی شده بود، منتقدان معتقد بودند که این سیستم موجب فضای رعب و وحشت در امریکا شده: هر لحظه ممکن است تروریستها به امریکا حمله کنند و مردم را به کشتن بدهند؛ امنیت شما هر لحظه در خطر است و حمله از هر جهت احتمال دارد.   
           
                    
  


   


                  
پوستر بالا از جنگ جهانی دوّم خطر حملات فاشیست را حتمی اعلام میدارد. بالای پوستر نوشته است: "اخطار!" پائین پوستر نوشته است: "خانه های ما در خطر هستند!" با اینکه خطر حملات آلمان و ژاپن در آن زمان وجود داشت٬ رساندن چنین اعلاناتی به مردم موجب فضای رعب و وحشتِ کلّی میشود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی